Ziek, beter, best - Reisverslag uit Guizhou, China van Nienke Buurman - WaarBenJij.nu Ziek, beter, best - Reisverslag uit Guizhou, China van Nienke Buurman - WaarBenJij.nu

Ziek, beter, best

Blijf op de hoogte en volg Nienke

14 Juli 2013 | China, Guizhou

De afgelopen weken heb ik veel leuke dingen gedaan en beleefd. De vrije zaterdagen worden goed benut ;) Want de weken zijn druk. Heel druk! Door het vele werken de eerste weken, ben ik de afgelopen twee weken ziek geweest. Het ging even niet meer zo goed. Maar dankzij een heleboel rust en superfijne skype gesprekken, kan ik er weer helemaal tegenaan!
Ik kan helaas niet alles met jullie delen, maar hier toch wat korte indrukken van mijn Chinese leventje.

Onduidelijkheid in de bus
Dinsdag besloten we te gaan eten bij het lekkere pizzarestaurant. Om hier te komen moeten we zo’n 10 minuten met bus. Het was gelukkig niet zo heel druk, dus konden we voor de verandering lekker zitten. Want ja, het beeld van de overvolle bussen dat ik had voordat ik naar China ging, klopt helemaal. Waar je in Nederland drie haltes geleden al geweigerd zou zijn, ben je hier van harte welkom.
Toen we een poosje in de bus zaten, kwam er een oud mannetje naast ons zitten. Hij dacht vast, dat meisje hier naast me spreekt vast vloeiend Chinees. Laat ik een leuk gesprek beginnen. De vriendelijke man begon te praten, maar het enige dat ik terug kon zeggen was tieng boe dong, ik begrijp je niet. Maar de meneer in kwestie begreep mij volgens mij niet. Hij begon hele verhalen te vertellen. Wij begrepen er helemaal niets van. Lacherig keken we elkaar aan als de man ons vragend aankeek, wachtend op een reactie. Op een gegeven moment leek de hele bus door te hebben waar de man het over had, aangezien ze allemaal begonnen te lachen. Na een paar zenuwachtige lachjes, moest ik echt lachen. Ik begreep er helemaal niets van en iedereen zat ons maar aan te kijken…
Na heel wat gelachen te hebben, kwamen we aan bij het restaurant en hebben we heerlijk gegeten!

Avondje stad
We hadden zin in lekker eten (lees: de KFC). We besloten naar de stad te gaan. Tot onze grote verrassing sprak de jongen achter de kassa Engels. Heel raar, het lijkt wel of de Chinezen die Engels spreken bang zijn om dit te doen. De jongen in kwestie durfde eerst ook niet goed. Maar toen wij zeiden dat wij z’n Engels heel goed vonden, lachte hij heel verlegen maar sprak hij ook veel meer in het Engels. We werden er helemaal blij van! Is eens wat anders dan iemand die stug volhoudt dat je het Chinees wel gaat begrijpen als hij maar harder schreeuwt of vijf andere mensen erbij haalt die precies hetzelfde zeggen.
Nou, wat een belevenis is dat ’s avonds in de stad. De straat lijkt wel te veranderen. Opeens staan er overal verkopers die de meest rare dingen verkopen. Van sierraden tot schildpadden, van lelijke glitter slippers tot vissen in een veel te klein potje. Ook waren er super veel jonge mensen op de straat. Heel leuk! Zij komen tenminste naar je toe als ze iets willen vragen(can I take picture?), zeggen (Hello of you are beautiful) of een foto willen maken. Haha, weer met een paar Chinezen op de foto geweest :P

Qianling mountain park
Zaterdag zijn we samen met onze nieuwe Chinese vrienden, James en Bei bei, naar het Qianling mountain park geweest. Het park staat bekend om de vele apen die er wonen. Om half tien werden we opgehaald bij onze flat. We hadden verwacht dat we met de bus zouden gaan. In plaats daarvan stond er een gloednieuwe mercedes op ons te wachten. Zo, dat was wel even wat anders dat de overvolle bussen die we gewend waren. Een half uur later kwamen we aan bij het park. Eenmaal in het park aangekomen, was ik erg benieuwd naar de apen. Voordat we deze zouden zien, moesten we eerst de berg beklimmen. En dat gaat niet heel makkelijk als het 34 graden is! Halverwege de berg staat een tempel. Deze zouden we bezoeken. Eenmaal aangekomen bij de tempel, leek het wel of wij de bezienswaardigheid waren in plaats van de tempel. Ik ben nog nooit met zoveel mensen binnen een half uur op de foto geweest! Maarja, zo gaat het als je eruit ziet als een beroemdheid! :P
Toen zagen we dat je in traditionele Chinese kleding op de foto kon. Nou, dat wilden wij wel. Toen we in een mooie jurk gehesen waren, hebben we een complete fotoshoot gehad. Haha, Bei bei houdt nogal van fotograferen. Dus als herinnering aan deze leuke dag heb ik een complete fotoreportage!
Na de tempel zijn we verder gelopen. Eindelijk zagen we de eerste apen. Er was ons verteld dat er zo’n 500 apen leven in het park. Nou, volgens mij waren het er wel 1000. Overal waar je keek zag je apen. Er waren ook heel veel baby aapjes. Echt super schattig!
Na een bezoekje aan de dierentuin, met mega tijgers, was het tijd om naar huis te gaan. Want ’s avonds moest ik weer hard aan de bak!

Zuurkool en hutspot
Lang leve de westerse mensen in China! Zondag hebben we zuurkool en hutspot gegeten!! En dat met een temperatuur van 36 graden. Maar dat maakte het zeker niet minder lekker! Oh, wat heb ik zin in lekker Nederlands eten. Haha, en ik ben niet de enige. Mijn Nederlandse maatje en ik maken regelmatig lijstjes met eten/drinken waar we heel erg zin in hebben; aardappels, broccoli, kaassoufflé, pannenkoeken, brood met hagelslag, chocola (dat is hier echt vet duur en smaakt niet eens altijd naar chocola!) en natuurlijk ice macciato samen met mien moat en broccolischotel!
Dus Karin, als ik terug ben, maar heel snel broccolischotel eten. Want ik mis het samen eten!!!
En Vera en Christa, wij moeten ook nodig samen eten, drinken, kletsen, eten en eten! :D

Het gevecht met de stokjes…
Met trots deel ik jullie me dat ik ein-de-lijk met stokjes kan eten!!! Het is me gelukt. Na dagen te hebben geoefend kan ik nu zelfs mijn rijst met stokjes eten! Dus bij de Koreaanse barbecue (eigenlijk niets anders als gourmetten) pakte ik als een volleerd Chinees, want zo mag ik mezelf wel noemen nu ik ook een pro hurkplasser ben, het eten van het gourmetstel. Echt super lekker gegeten. Er waren zelfs aardappelschijfjes! =D En ik heb lotusbloem gegeten. Was ook erg lekker!

Soms, als ik hier buiten loop, besef ik me hoe gelukkig ik hier ben! Dat is echt zo apart. Ik had nooit verwacht dat ik me zo thuis kon voelen in een vreemd land. Maar dan komt ook opeens het besef dat het over zes weken alweer voorbij is. Dan komen mijn ouders en zusje hier voor twee heerlijke weekjes vakantie. En over acht weken ben ik zelfs alweer in Nederland! Wat ik toch eigenlijk ook wel heel leuk vind. Want hoewel ik het hier nog heel erg naar mijn zin heb, mis ik iedereen ook wel!

Veel liefs uit het bloedhete China! (:

  • 15 Juli 2013 - 09:46

    Géke:

    Hoi Nienke,

    Mooi dat je je zo goed vermaakt en jammer dat je ziek bent geweest, had het al van jou mama gehoord.
    Goed op tijd rust blijven nemen en blijven genieten want voor je het weet is het weer voorbij. Leuk ook dat papa en mama en Renske komen, dan kan je hun veel laten zien waar je het nu over hebt. Nou het is weer een ontzettend leuk reisverslag om te lezen, heb weer genoten, zie het al voor me al die mensen die om jou heen staan natuurlijk vanwege je blonde haar en je lengte. Leukleuk. Hoou je taai en tot lezens weer, ik wacht er weer op. Ben benieuwd naar alle foto's, doeidoei, groetjes Géke en Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Guizhou

China

:)

Recente Reisverslagen:

17 September 2014

Onderweg

25 Augustus 2013

Life begins at the end of your comfort zone

20 Augustus 2013

De laatste weekjes...

14 Juli 2013

Ziek, beter, best

24 Juni 2013

2 blonde meisjes in de grote stad
Nienke

Actief sinds 24 April 2013
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 7050

Voorgaande reizen:

06 Mei 2013 - 07 September 2013

China

Landen bezocht: