Piao niao, Golland en meer... - Reisverslag uit Guizhou, China van Nienke Buurman - WaarBenJij.nu Piao niao, Golland en meer... - Reisverslag uit Guizhou, China van Nienke Buurman - WaarBenJij.nu

Piao niao, Golland en meer...

Blijf op de hoogte en volg Nienke

26 Mei 2013 | China, Guizhou

Ik kan jullie melden dat ik het na 3 weken China nog steeds heel erg naar mijn zin heb hier! De afgelopen 2 weken heb ik alweer zoveel dingen gedaan en beleefd dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Het weer dan maar (omdat zoveel mensen daar naar vragen :p). Het is hier meestal heel lekker weer. De zon schijnt niet heel vaak waardoor het nog niet extreem warm is. Als de zon wel schijnt, is het meteen heel warm. Het is natuurlijk niet altijd lekker weer. Soms regent het. Net als gisteren. De dag dat ik samen met 3 Chinezen de bergen in ging. Toen ik wakker werd, hoorde ik de regen al. Niet vandaag! dacht ik nog. In de auto had ik nog hoop dat het wel droog zou worden. We hadden tenslotte een rit van 1,5 uur voor de boeg. Bij de bergen zou het wel droog zijn. Helaas bleef het regenen. Maar dit kon de pret niet drukken. Want wat was het mooi! Misschien wel het mooiste landschap dat ik ooit in mijn leven heb gezien. We kwamen langs rijstvelden, weilanden die vol stonden met water en waar nog geploegd wordt met een os en een houten ploeg. Op een gegeven moment werd de auto gestopt. We moesten uitstappen. Ik had geen idee wat we gingen doen. Ik vroeg het aan één van de chinezen. ‘Dead people’ zei hij terwijl hij een beweging maakte met zijn vinger bij zijn keel. Ik was benieuwd. We liepen via een lange trap omhoog naar een soort grot. Hier stonden allemaal houten dingen. Ik vond ze op banken of kano’s lijken. Maar toen werd me verteld dat hier de dode mensen in liggen. Heel bizar! Na een paar foto’s gemaakt te hebben liepen we terug naar de auto. Tot onze blijdschap was het opgehouden met regenen! We reden verder de bergen in. Echt, ik wou dat jullie hierbij waren geweest. Zo ongelooflijk mooi, piao niao (ik heb geen idee hoe je het schrijft want ik hoor het de hele tijd alleen maar, maar het betekent in ieder geval mooi). Ik hoop dat de foto’s een beetje een goede indruk geven van hoe prachtig het is! We hebben ’s middags in een restaurantje geluncht. Snel werd er wat eten besteld. Ik had geen idee wat, want het was allemaal in het chinees. Al gauw kwam er een schaal met ik denk eend op tafel gevolgd door wat andere dingentjes. Iedereen kreeg plastic handschoentjes aan en we konden beginnen met eten. Nu denk je vast, plastic handschoentjes? Ja, plastic handschoentjes. We mochten met onze handen eten! Op het eind werd er nog een soort gel achtig iets met allemaal pitjes voor mij besteld. En hoewel ik geen idee heb hoe het heet, was het heel erg lekker!
Ook ben ik al 2 keer uiteten geweest in Amerikaanse restaurants: Pizzafun en Grandma’s kitchen. Dat was allebei echt heerlijk! Pizzafun is een buffetrestaurant maar dan met pizza’s. Een echte aanrader, mocht je hier ooit komen ;)
Het boodschappen doen is nog best lastig. Meestal ga ik naar de Wallmarkt. Maar alles is in het Chinees en zit in onbegrijpelijke Chinese verpakkingen. Dus voordat ik naar de winkel ga, zorg ik dat ik van alles wat ik moet hebben foto’s heb op mn telefoon zodat ik deze aan het personeel kan laten zien om duidelijk te maken wat ik wil hebben. Want probeer dit maar eens met woorden!
Het gestaar van de mensen begint een beetje te wennen. Maar dat er foto’s van je gemaakt worden terwijl je aan het eten bent in een restaurant of op een taxi staat de wachten, blijft raar. En als ze het nou zouden vragen.. Maar nee, ze komen gewoon bij je staan en beginnen te flitsen. Het enige wat er soms nog gezegd wordt is Hellooooo! of Golland! (Holland). Want een toerist, dat blijf je. Het feit dat ik een plattegrond van de stad heb aangeschaft, maakt mij niet minder toerist. Dus daar loop je dan, met je kaart (niet bepaald zakformaat). Maar verdwalen gaat mij geen tweede keer gebeuren!
De afgelopen 3 weken heb ik al superveel leuke mensen leren kennen. Ook een paar Belgen. Het is zo fijn om weer even Nederlands te spreken!
Al deze leuke momenten en mensen zorgen ervoor dat ik me hier echt thuis voel. Klinkt misschien heel gek om dit al na 3 weken te zeggen, maar toch is het zo. Het begint gewoon als mijn dagelijks leven te voelen, wat ik voorlopig echt nog niet gedag wil zeggen!

Heel veel liefs vanuit het op dit moment zeer zonnige China!

  • 26 Mei 2013 - 12:53

    Irene Buurman:

    Hoi Nienke,

    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt. En een leuk verslag. Ben benieuwd naar je verdere belevingen!

    Groetjes, Irene

  • 26 Mei 2013 - 15:39

    Géke:

    Hoi Nienke,

    Mooi dat je het zo geweldig vindt allemaal. Je maakt wat mee, zo.
    Nou wacht weer op je volgende verslag, leuk om te lezen!

    Veel plezier daar nog, doeiiiiiii

    groetjes Géke

  • 26 Mei 2013 - 16:12

    Karin :

    Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeey Nienke!!
    Fijn om te lezen dat je het zo naar de zin hebt! Ben absoluut jaloers! Geweldige mooie foto's , ziet er allemaal prachtig uit daar! En dat eten met handschoentjes is maar gek haha!

    Veel plezier nog en we skypen binnenkort !!

    Liefs karin

  • 26 Juni 2013 - 21:05

    Karin Vredeveld:

    Hee Nienke!!
    Wat ontzettend leuk om je verhalen allemaal te lezen!! Het aanstaren om de blonde haren en blauwe ogen kan ik ook zo weer voor me zien. hahahaha!
    En die grot met die kisten. Ik ben er ook geweest! Ik vond het nogal creepy ;). Misschien omdat de mannen en jongens die met ons mee waren heel stoer gingen doen en die 'kano's ' open gingen maken.. iiieeeuuwl! ;).

    Ik ga nog even je andere blogs lezen!!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Guizhou

China

:)

Recente Reisverslagen:

17 September 2014

Onderweg

25 Augustus 2013

Life begins at the end of your comfort zone

20 Augustus 2013

De laatste weekjes...

14 Juli 2013

Ziek, beter, best

24 Juni 2013

2 blonde meisjes in de grote stad
Nienke

Actief sinds 24 April 2013
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 7063

Voorgaande reizen:

06 Mei 2013 - 07 September 2013

China

Landen bezocht: