2 blonde meisjes in de grote stad - Reisverslag uit Guizhou, China van Nienke Buurman - WaarBenJij.nu 2 blonde meisjes in de grote stad - Reisverslag uit Guizhou, China van Nienke Buurman - WaarBenJij.nu

2 blonde meisjes in de grote stad

Blijf op de hoogte en volg Nienke

24 Juni 2013 | China, Guizhou

Hallo lieve iedereen!

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie van mij gehoord hebben. Jullie hebben natuurlijk met smart zitten wachten op een nieuwe blog. Dus ik zal maar snel vertellen wat ik allemaal gedaan heb de afgelopen weken.

De dagen zijn druk en soms hectisch, maar erg leuk! Om even te ontspannen, ga ik op zaterdag lekker naar de masseur. Ik ben er inmiddels twee keer geweest. Voor zo’n 5 euro word ik een uur lang van top tot teen gemasseerd. Wat ga ik dat missen zeg, als ik straks weer in Nederland ben!
Een ander ontspanmomentje is een bezoekje aan een Amerikaanse koffiebar. Personeel dat Engels spreekt, chocoladetaart, wifi en natuurlijk heerlijke ice macciato! :D

Sinds een week heb ik een Nederlands maatje. Wat is het fijn om een leeftijdsgenootje te hebben met wie je gewoon Nederlands kan praten!
Woensdag wilden we uit eten. We zijn bij een heerlijk westers restaurant beland (enige restaurants waar ik weet wat ik bestel). Er was genoeg plek, dus we konden zo gaan zitten. We kregen de kaart en de serveerster bleef geduldig wachten tot wij onze keuze hadden gemaakt. We kwamen tot het besluit dat het goedkoper was een kan drinken te bestellen in plaats van twee glazen. Ook bestelden we allebei dezelfde pizza. De serveerster had ons al wat vragend aangekeken. De kan met één rietje erin verklaarde waarom. Blijkbaar drinken de mensen hier per persoon een hele kan drinken leeg, aangezien er één rietje inzat. Ook kregen we maar één pizza. Na wat handen- en voetenwerk, kregen we twee mokken en nog een pizza erbij. We konden eten!
Bij ons huis wordt elke avond en ochtend gedanst door de oudere vrouwen. Na het eten gingen we hier even een kijkje nemen. Al snel werden we uitgenodigd om mee te dansen. Echt superleuk! We hebben een Chinese dans geleerd waarbij we met mooie doekjes moesten zwaaien. Wat vonden de vrouwen het leuk dat we meededen! Toen we een dans met een waaier moesten doen, haakten we af. Dat ding stilstaand in de rondte zwaaien is één ding. Maar er dan ook nog bij gaan dansen…

Wat doet een vrouw op een vrije zaterdag? Juist, shoppen! We begonnen de dag bij shi xi lu. Een heel grote markt waar je goedkope kleding, schoenen en andere prullaria kunt kopen. We begonnen beneden bij de schoenen. Nou, ik heb me nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld. We liepen door een smal steegje, waar we werden aangestaard en bekeken alsof we weet ik het wat voor ziekte hadden. Erg apart! Na een paar uur rondgelopen te hebben op de markt, besloten we naar de stad te gaan. We wilden eigenlijk lunchen bij een Amerikaanse koffiebar, maar omdat we deze niet konden vinden en we al superlang hadden rondgelopen in de hitte en al aan zo’n 20 chinezen, die ons overigens allemaal een andere kant op stuurden, de weg hadden gevraagd, besloten we naar de KFC te gaan. Nadat onze magen weer gevuld waren, zijn we verder gaan shoppen. Ik had die dag nog bijna niets gekocht. Totdat we bij een winkeltje aankwamen waar ze wel heel leuke (goedkope) kleding verkochten. Heel wat kleren zijn er gepast. De verkoopster moest natuurlijk van elke outfit een foto maken. Een half uur later en heel wat kleren rijker, zijn we rustig naar de masseur gelopen. Want natuurlijk brachten we hier ook een bezoekje aan!
Al een paar dagen hoopte ik op regen zodat het wat zou afkoelen. Nou, je wil regen? Dan kan je regen krijgen! Toen we uit de H&M kwamen, plensde het! De bushalte was een stukje lopen. We besloten door de regen te rennen. Zeiknat kwamen we aan bij de bus. Toen we eindelijk in de bus stonden, werd het droog. Gelukkig, dachten we. Komen we zo in ieder geval droog thuis. Maar toen we moesten uitstappen begon het weer te regenen. Of nou ja, zeg maar gerust hozen. Man o man, wat regende het. En dat terwijl we nog zo’n 10 minuten naar huis moesten lopen! De straten stonden blank waardoor het net leek of we door een sloot liepen. De ene na de andere auto raasde voorbij. Inmiddels had ik het heel koud, en dacht ik alleen maar: mensen heb medelijden. Stop je auto en breng ons thuis! Niet veel later stopte er een auto naast ons. Het raampje ging langzaam open. We mogen vast mee, dachten we. Maar helaas. Een vrolijke HELLO werd er geroepen en de auto ging er net zo hard weer vandoor. Het enige dat we nog konden doen was lachen. De hele dag hadden mensen ons al aangestaard, foto’s gemaakt en HELLO geroepen (zijn ze blijkbaar heel trots op), maar dat dit nu juist op dit moment moest gebeuren… En als klap op de vuurpijl knapte het bandje van mijn zandaal waardoor ik de weg op mijn blote voet moest vervolgen. Dag mooie zandaal! Maar niet getreurd, de zandalen zijn nog te bewonderen op mn voeten omdat ik me weer eens vergeten was in te smeren ;P

De tijd vliegt voorbij. Als je het mij vraagt gaat het veel te snel. Des te meer reden om van alles te genieten. En dat doe ik! Want wat heb ik het nog naar mijn zin in het land mensen de hele dag door rochelen en boeren, het verkeer een chaos is en eten met stokjes wordt gegeten (wat ik overigens nog steeds niet begrijp, en waarschijnlijk ook nooit zal begrijpepen)! En als ik een moment heb dat ik jullie mis, zijn er gelukkig super lieve mensen die leuke filmpjes of berichtjes sturen! (:

Veel liefs, Nienke

  • 26 Juni 2013 - 21:09

    Karin Vredeveld:

    Aaaaaah het klinkt echt heerlijk daar!! En dan te bedenken dat dit nog maar een klein gedeelte is van alles wat je daar mee maakt!!
    Heimwee!!!!

    we moeten echt snel skypen! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Guizhou

China

:)

Recente Reisverslagen:

17 September 2014

Onderweg

25 Augustus 2013

Life begins at the end of your comfort zone

20 Augustus 2013

De laatste weekjes...

14 Juli 2013

Ziek, beter, best

24 Juni 2013

2 blonde meisjes in de grote stad
Nienke

Actief sinds 24 April 2013
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 7058

Voorgaande reizen:

06 Mei 2013 - 07 September 2013

China

Landen bezocht: